Afbouwen fossiele brand­stoffen Centraal Nautisch Beheer en Port of Amsterdam


PvdD, D66

22 december 2023

De gemeenteraad van Zaanstad, in vergadering bijeen op 21 december 2023, besprekende het raadsvoorstel Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2023 8026605,

Constaterende dat:

  • De nieuwe verordening ruimte geeft aan het college om vergunningen af te geven voor het bunkeren van nieuwe vormen van fossiele brandstoffen in de haven;
  • Het Centraal Nautisch Beheer (gemeenschappelijke regeling) opdrachtgever is aan Port of Amsterdam (privaatrechtelijke organisatie in bezit van gemeente Amsterdam) voor het uitvoeren van het scheepvaartverkeermanagement;
  • Er naast het mogelijk maken van bunkeren van nieuwe fossiele brandstoffen (o.b.v. de gewijzigde havenverordening) er momenteel korting op de havengelden wordt verleend aan zeeschepen door Port of Amsterdam op basis van: De Emission at Berth Index (o.b.v. het soort gebruikte brandstof en het soort motor); De Environmental Ship Index (de prestatie van een schip ten opzichte van het minimale vereiste van de International Maritime Organization, oftewel het IMO); Het feit dat de emissies gerapporteerd worden;
  • Het investeren in nieuwere motorsystemen die draaien op bijvoorbeeld Liquified Natural Gas (LNG) en andere (nieuwe) fossiele brandstoffen met een relatief betere energie-efficiëntie door zowel de faciliteiten (bunkeren) als de kortingen op de havengelden wordt gestimuleerd door het Centraal Nautisch Beheer en Port of Amsterdam;
  • Scheepsmotoren tussen de 10 en 40 jaar meegaan;
  • Zaanstad uiterlijk in 2040 klimaatneutraal wil zijn én de klimaatcrisis heeft uitgeroepen.

    Overwegende dat:

  • Het investeren in motorsystemen op fossiele brandstoffen per heden ertoe leidt dat deze motoren niet zullen zijn afgeschreven voor 2040. Hiermee leiden deze investeringen in het nu per definitie al tot het niet halen van de deadline in 2040 om klimaatneutraal te zijn;
  • Het geven van kortingen op havengelden voor het gebruik van schonere fossiele brandstoffen een vorm van fossiele subsidie is;
  • Het beleid van het Centraal Nautisch Beheer en Port of Amsterdam daarom op korte termijn tegen hoge kosten vooruitgang boekt, maar op de langere termijn voor grotere problemen kan zorgen.

    Verzoekt het college:

  • Met het Centraal Nautisch Beheer, Port of Amsterdam en de regionale partners in gesprek te gaan over het afbouwen van het gebruik van alle fossiele brandstoffen, bijvoorbeeld door sturing via korting op havengelden;
  • Met een kader te komen dat vooral ruimte schept voor bunkering van groene energie en voorkomt dat er extra ruimte komt voor fossiele brandstoffen in de haven.


Namens de Partij voor de Dieren Zaanstad, Melchior Mattens

Namens D66 Zaanstad, Flip Hoedemaeker


Status

Verworpen

Voor

ChristenUnie, Partij voor de Dieren, GroenLinks, PvdA, ROSA, D66, SP

Tegen

Groep De Boer, CDA, DENK, VVD, Partij voor Ouderen en Veiligheid, Democratisch Zaanstad, PVV