Opkomen voor dieren­rechten in Zaanstad

Dieren hebben het recht om te leven naar hun aard

Ook dieren zijn inwoners van Zaanstad en hebben het recht om te leven naar hun aard. Maar zij kunnen niet zelf opkomen voor hun belangen. De Partij voor de Dieren wil dat Zaanstad zo is ingericht dat er plaats is voor dieren, of ze nu in het wild leven, of bij mensen thuis. Zoals Mahatma Gandhi zei: “De mate van beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop ze omgaat met dieren”. Een beschaafde gemeente kan niet zonder deugdelijk dierenwelzijnsbeleid.

De gemeente is medeverantwoordelijk voor de bescherming van alle dieren binnen haar gemeentegrenzen: voor huisdieren, landbouwdieren en in het wild levende dieren. Dierenwelzijn en het recht van dieren om te leven naar hun aard moeten integraal onderdeel zijn van het beleid, zodat de gemeente werkelijk bescherming biedt aan al haar inwoners. Om dierenleed te voorkomen en te bestrijden, is het belangrijk dat bij elke beslissing van de gemeente waarbij dieren een rol spelen, ook de belangen van dieren serieus worden meegewogen.

• Dierproeven

Tegen dierproeven bestaat veel maatschappelijke weerstand. Veel mensen realiseren zich dat dieren ook overeenkomsten met mensen kennen als het gaat om het ervaren van pijn, angst en stress. De Partij voor de Dieren wil dat er een einde komt aan alle dierproeven. Dit willen we bereiken door dierproeven snel uit te faseren, in combinatie met de ontwikkeling van proefdiervrije technieken.

Dat is in het belang van dier en mens. De gegevens uit proefdierenonderzoek moeten namelijk worden ‘vertaald’ naar de mens. Daar gaat het vaak mis: zo’n 90% van de dierproeven heeft geen enkele betekenis voor de mens. Het onderzoek kost veel levens van proefdieren, maar levert weinig op. Dat is één van de redenen waarom proefdierenonderzoek zo duur is. Dat geld kan beter worden gestoken in onderzoek naar ziekten waar geen dieren voor hoeven te worden gebruikt.

De Partij voor de Dieren wil dat er flink geïnvesteerd wordt in proefdiervrij onderzoek. Mede dankzij de inzet van de Partij voor de Dieren is het budget voor proefdiervrij onderzoek in Nederland inmiddels verdubbeld. Van belang is dat ontwikkelde proefdiervrije technieken daadwerkelijk kunnen worden toegepast. De goedkeuring van een proefdiervrije techniek neemt vaak jaren in beslag. De Partij voor de Dieren vindt dat dit proces sterk moet worden versneld, zodat nieuwe onderzoeksmethoden meteen mogen worden toegepast.

• Een dierbaar Zaanstad

De gemeente speelt een voortrekkersrol in bewustwording en gedragsverandering in de omgang met dieren.

• Geen vermaak ten koste van dieren

Dieren zijn levende wezens, geen hebbedingen of productiemiddelen. De Partij voor de Dieren wil dat er een eind komt aan het misbruik en doden van dieren omwille van traditie, vermaak en mode.

• Goede zorg voor huisdieren

Mensen leven met dieren. In bijna de helft van de huishoudens is een hond of kat onderdeel van het gezin. In totaal leven er bijna 30 miljoen huisdieren in ons land. Ze verdienen onze bescherming. Alleen al in Zaanstad belanden elk jaar meer dan drieduizend huisdieren in het asiel. De Partij voor de Dieren vindt dat er voor Zaanstad een verantwoordelijkheid ligt om een gedegen huisdierenbeleid te voeren

• Jong geleerd: dieren beschermen, is mensen beschaven

Kinderen leren het meest over dieren als ze kunnen zien hoe die zich in vrijheid gedragen. De gemeente moet scholen stimuleren om kinderen vaker kennis te laten maken met de lokale natuur waar ze dieren in hun natuurlijke omgeving kunnen observeren.

• Ondersteuning opvangcentra

De opvang van zwervend aangetroffen dieren is een wettelijke taak van de gemeente. Ondanks die wettelijke zorgplicht hebben dierenopvangcentra in Zaanstad moeite om het hoofd boven water te houden, de inzet van vele hardwerkende vrijwilligers ten spijt.

• Openbaarheid dierproeven

Informatie over individuele dierproeven is nog steeds geheim. De geheimzinnigheid vermindert een open debat. De Partij voor de Dieren wil dat er openbaarheid komt over dierproeven: onderzoekers moeten precies aangeven wat ze willen onderzoeken en wat ze met de dieren van plan zijn. Daarnaast moet er een voor iedereen toegankelijke databank waarin alle resultaten van dierproeven worden gepubliceerd.

Er moeten wettelijke mogelijkheden voor burgers en maatschappelijke organisaties komen om bezwaar te kunnen maken tegen geplande dierproeven. Het wordt, als het aan de Partij voor de Dieren ligt, ook mogelijk dat de rechter zich uitspreekt over de naleving van de Wet op de dierproeven.

• Respect en zorg voor in het wild levende dieren

Jacht en hengelen verstoren het evenwicht in de natuur en zijn zeer dieronvriendelijk. De Partij voor de Dieren wil dat in het wild levende dieren met rust worden gelaten en de mogelijkheid hebben in vrijheid te leven.

• Vee-industrie aan banden

De vee-industrie is immoreel en onhoudbaar. Er is geen milieu-, natuur- of dierenwelzijnsbeleid opgewassen tegen alle problemen die deze industrie met zich meebrengt. Megastallen gaan niet samen met volksgezondheid en dierenwelzijn. Daarom moet er een einde komen aan de vee-industrie. Zaanstad biedt alle ruimte voor biologische akker- en tuinbouw voor zover de gemeente daar invloed op heeft.

Help mee aan een betere wereld

Word lid Doneer

Partij voor de Dieren Zaanstad biedt tegen­be­groting aan

Zó kan het wel