Vervoer zonder vervuiling
Onze gemeente kan zoveel mooier, schoner en gezonder als we ons anders gaan vervoeren. Stilstaande en rijdende auto’s nemen veel plek in, en zorgen voor uitstoot. Daarom is de auto niet langer de baas en zetten we voetgangers, fietsers en openbaar vervoer centraal. Zo realiseren we een groene omgeving en gezonde lucht: basisvoorwaarden voor het welzijn van iedereen.
-
Gezond en lekker voedsel
De productie en consumptie van dierlijke eiwitten als vlees, vis en zuivel veroorzaken grootschalig dierenleed, kosten te veel energie, verbruiken te veel zoet water en grond en veroorzaken veel broeikasgassen. De Partij voor de Dieren wil daarom dat het voor de inwoners van Zaanstad makkelijker wordt om vlees, vis en zuivel te laten staan. Gezonde landbouw is gif- en gentechvrij, regionaal, en wordt bedreven met respect voor dieren en natuur en levert de boer een eerlijk inkomen op.
-
Goed en duurzaam openbaar vervoer
Momenteel investeert de overheid ruim twee keer zoveel in wegen als in het openbaar vervoer. Als we dat omdraaien wordt Nederland een stuk schoner, veiliger en duurzamer. Laten we in Zaanstad beginnen!
-
Minder en schonere auto’s = meer ruimte en gezonde lucht!
Overal waar auto’s staan of rijden, kunnen geen kinderen spelen. Zaanstad kiest ervoor om de openbare ruimte terug te winnen op de auto.
-
Ruim baan voor voetgangers en fietsers
Vervuilend verkeer wordt ontmoedigd, schoon verkeer wordt gestimuleerd. Door ruim baan te geven aan voetgangers en fietsers kunnen we de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer sterk terugdringen. Hiermee dragen we fors bij aan de klimaatdoelen, krijgen we een gezonde en aantrekkelijke stad, winnen we ruimte terug voor groen in onze straten en wordt het voor kinderen en dieren buiten veiliger.
-
Schone lucht, veilig vervoer
Schone lucht en een leefbare openbare ruimte staan voor de Partij voor de Dieren voorop. Vervuilend en lawaaiig verkeer ontmoedigen we, vormen van schoon verkeer worden gestimuleerd. Fietsers en voetgangers krijgen ruim baan. Met een fijnmazig en toegankelijk openbaarvervoersnet, veilige fietspaden en voorrang voor voetgangers wordt het makkelijker om de auto te laten staan. Overal waar auto’s staan, kunnen geen kinderen spelen. Onnodige parkeerplaatsen worden omgevormd tot bredere voetpaden, kinderspeelplekken, bloemrijke bermen of kleine parken.
Standpunten
- Centrum autovrij
- De gemeente geeft het goede voorbeeld
- Gemotoriseerd verkeer: minder en schoner
- Leefstraten
- Leefstraten
- Luchtkwaliteit: kennis is macht
- Maximumsnelheid 30 km/u
- Meer P+R-mogelijkheden
- Openbaar vervoer en fiets zijn een volwaardig alternatief voor de auto
- Parkeren in de publieke ruimte
- Schoner vrachtverkeer in het centrum
-
Statiegeld
-
Zwerfafval
Zwerfafval heeft zich verspreid van de polen tot de evenaar. Het Nederlands zwerfafval komt bij een oostenwind terecht in de Noordzee, en zelfs vaak veel verder, omdat het wordt meegevoerd door zeestromen. In de Stille Oceaan dobbert een plastic afvalhoop die naar schatting 34 keer groter is dan Nederland. De Partij voor de Dieren wijst erop dat zwerfafval aan de bron kan worden aangepakt door onze (over)consumptie af te remmen en zorgvuldiger om te springen met onze grondstoffen. We willen onder andere dat fabrikanten worden gestimuleerd om producten te maken met een lange levensduur. Ook willen we dat de provincie zich inzet om zwerfafval tegen te gaan waar mogelijk. Door intern single-use plastic en karton af te schaffen, door aan steun voor evenementen voorwaarden te verbinden over plastic gebruik en afvalverwerking, en zorg te dragen voor een goede infrastructuur van prullenbakken en blikvangers.
Help mee aan een betere wereld
Word lid DoneerGerelateerd
- 2 februari 2023 Bescherm inwoners tegen het geraas van Schiphol
- 1 december 2022 Meer woningen langs de snelweg?! Dan meer doen voor schone lucht
- 13 oktober 2022 Guisweg: idealisme is het nieuwe realisme
- 19 mei 2022 Bescherming dieren, natuur en toekomstige generaties te laag op de agenda van Zaanstad
- 24 april 2022 Bestemmingsplan De Heldin - De Stelling
- 27 januari 2022 Bijdrage bij het onderschrijven van de Verstedelijkingsconcept Metropoolregio Amsterdam
- 16 december 2021 Woonwagens: veilig én duurzaam
- 23 november 2021 Bomenkap, elektrisch materieel en een zinloos tankstation
- 18 november 2021 Zwerfvuil: leg verantwoordelijkheid bij wie eraan verdient
- 9 november 2021 Ambitie ingehaald door de WHO
- 20 juli 2023 Amendement Brede Welvaart
- 20 juni 2023 Reservering leefbaarheid Noord
- 25 mei 2023 Motie Participatie groen en parkeren
- 6 april 2023 Amendement Budget Guisweg onderzoek
- 6 april 2023 Motie Budget Guisweg
- 1 december 2022 Motie Instrumenten voor een schonere lucht in Zaanstad
- 22 september 2022 Amendement: VRA klimaatbeleid
- 3 februari 2022 Motie: MVO op elk bedrijventerrein
- 27 januari 2022 Motie Geen kansen laten liggen
- 27 september 2021 Een extra jas op het terras
- 16 juni 2022 Mondelinge vragen over strategie van om overlast van Schiphol te verminderen
- 9 december 2021 Schriftelijke vragen over schone lucht
- 9 november 2020 Het recht van de snelste?
- 31 maart 2020 Vragen aan het college over toename zwerfafval
- 31 maart 2020 Vragen aan het college: hebben we nog oog voor het klimaat?
- 11 december 2019 Schriftelijke vragen inzake bespreking Eiwittransitie bij klimaattafels
- 13 juli 2019 Schriftelijke vragen over de ‘Zaanse visie op gezondheid’
- 5 maart 2019 Schriftelijke vragen ‘Week zonder vlees’ en ‘Carnivoor? Geef het door’
- 18 september 2018 Vragen inzake proef met zwerfafval in Zaanstad
- 15 juli 2023 Buurten in Assendelft
- 20 mei 2023 Buurten in Krommenie
- 2 februari 2023 Maak een einde aan de nachtvluchten
- 12 november 2020 Duurzaam (ver)bouwen creëert banen
- 30 oktober 2020 Uitlaatgassen? Opkrassen!
- 1 oktober 2020 Partij voor de Dieren Zaanstad biedt tegenbegroting aan
- 11 juni 2020 Succes!
- 31 maart 2020 Niet vergeten: dieren, milieu en klimaat!
- 23 december 2019 De kerstproeverij van de Partij voor de Dieren
- 11 december 2019 Eiwittransitie grote afwezige bij Zaanse klimaattafels